Post | ProWoman
top of page
Search

קורונה ונשים

Updated: Aug 16, 2020

כתבה: לימור שופמן גוטמן, יו"ר עמותת ProWoman



תקופת הקורונה מציפה ביתר שאת, מעלה מעל פני השטח, בעיות קיימות, פחדים, דפוסי התנהגות, הן שלנו כפרטים והן קולקטיביים.

כך, בתקופת הקורונה גילינו שהוקם צוות על-ידי המועצה לביטחון לאומי (המל"ל) לצורך ניהול משבר הקורונה, אחד המשברים המורכבים ביותר עימם מתמודדת האנושות מאז מלחמת העולם השניה, אך צוות זה לא כלל בשלב הראשון כלל נשים (למעט עוזרת מחקר אחת). בעקבות עתירה לבג"צ והקמת הממשלה החדשה, הוקמה ועדת קורונה חדשה שהורכבה מתשע נשות מקצוע ומארבעה גברים בהובלת ד"ר ניצה קסיר. ואולם, לא עבר זמן רב ונראה שועדה זו אינה עוסקת בניהול משבר הקורונה ובינתיים התבשרנו על הקמת קבינט קורונה שכולל עשרה... גברים. לא זו אף זו, יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, שיצאה באומץ כנגד החלטות שאינן מבוססות על נתונים, פוטרה מתפקידה.




חלק גדול מהעם איבד אמון בהנהגה שלנו. אנחנו חיים בתקופת אי וודאות קשה לכל האנושות שבה נדרשת הנהגה שרואה את הקשיים והכאב של שלנו האזרחים שמתמודדים עם פחד הישרדותי, עם בדידות שנובעת מהריחוק החברתי, עם פחד מחוסר הוודאות ועם חרדה מההשלכות הכלכליות. הנהגה שרואה את הקשיים, מתקשרת עם כולנו בפתיחות, כנות ושקיפות, נותנת דוגמא אישית ונוטעת ביטחון שהיא פועלת בשיתוף פעולה על מנת לייצר את הפתרונות הטובים ביותר לכל הקשיים האדירים שנוצרו בתקופה מורכבת ולא פשוטה זו. כך נהגה למשל ראשת ממשלת ניו זילנד והתוצאה היתה התמודדות מיטבית עם הגל הראשון והיעדר מקרי קורונה בניו זילנד. במדינות נוספות בעולם שבראשן מנהיגות, ההתמודדות היא מיטבית.

היעדר נשים בצוותי הניהול של משבר הקורונה מהווה תמונת ראי למצב בישראל בכל הקשור לנוכחות נשים בצמתי השפעה, ניהול ומנהיגות : מיעוט נשים בממשלה (בממשלה הרחבה שכוללת 34 שרים, 8 בלבד הן נשים), מיעוט חברות כנסת, מיעוט נשים בוועדות הקבינט ובמשרדי הממשלה, מיעוט נשים ראשות עיר, מיעוט נשים מנהלות בשלטון המקומי, מיעוט נשים בדירקטוריונים, מיעוט נשים מנהלות במגזר הציבורי והפרטי.

זו תמונת המצב!



היא הייתה קיימת עוד קודם לתקופת הקורונה, אך התקופה הזו, שמעוררת חשבון נפש אישי וקולקטיבי ומצריכה ניהול מורכב של כל תחומי החיים ומתן מענה לכל האוכלוסיות, הציבה בפנינו ראי בהיר. ראי לכך שהחברה מפספסת את היכולות האדירות של נשים לנהל, להנהיג, לראות תמונה מלאה ומגוונת, לעצב את ההווה והעתיד שלנו ככאלו המביאים בחשבון ונותנים מענה לכל הפקטורים: בריאות (פיזית ורגשית), מצב כלכלי, רווחה אישית, רווחה חברתית, רווחה של כל האנושות ושל הסביבה, ביטחון, חדשנות, יצירתיות, התפתחות וצמיחה, קבלת האחר וקבלת דעות שונות כתחליף למעגלי שנאה, טרור ומלחמה שמביאים עימם כאב וסבל, תחושת שייכות, הצלחה וערך, הגשמה עצמית והגשמה קולקטיבית.



דווקא בתקופה זו אנחנו זקוקים ליכולות אלו של נשים לצורך התמודדות מיטבית עם המשבר המורכב הזה.

תקופה זו מעוררת קשיים אדירים. השלכות הקורונה פוגעות בעסקים רבים ובעובדים רבים ויש ענפים שלמים שנפגעים קשות ועסוקים בהישרדות כלכלית. הצעירים חוששים לעתידם הכלכלי. מבוגרים מתמודדים עם פגיעה קשה בשווי של קרנות הפנסיה והגמל. הפגיעה היא פגיעה קשה הן בגברים והן בנשים, אך לפי נתונים שפורסמו, שיעור הנשים שהוצאו לחל"ת או פוטרו בתקופת הקורונה עולה משמעותית על שיעור הגברים השכירים שנפגעו.



תקופת הקורונה הציפה גם את הקשיים בשוק העבודה במאה ה-21 – דווקא הסגר בבתים וההפוגה הציפו את העובדה שבימי שגרה שוק העבודה מאופיין במקרים רבים בשעות עבודה ארוכות מאוד, אינטנסיביות, תובענות, לחץ מתמשך, היעדר הפרדה בין עבודה לבית כתוצאה מטכנולוגיה שמאפשרת חיבור שוטף והנחת זמינות תמידית. השפעות אלו רלוונטיות הן לגברים והן לנשים, אך בתקופה שבה עדין מרבית הנשים נושאות בעיקר העומס של גידול ילדים וניהול הבית והמשפחה, התוצאה היא שנשים צריכות להתמודד ביתר שאת עם קיום שתי קריירות תובעניות: הקריירה בשוק העבודה והקריירה שבבית. כתוצאה מכך, נשים רבות מתפשרות בדרך ולא מגשימות את מלוא הפוטנציאל שלהן בשוק העבודה. בתקופת הקורונה שבה אין מסגרות מסודרות לילדים, נוצר הצורך לתת להם מענה ובמקרים רבים נשים לקחו על עצמן משימה זו, במקביל לעבודתן ואף לקחו חל"ת או ויתרו על עבודתן כדי לטפל בילדים.



עד כאן תמונת המצב העגומה נכון להיום. כל משבר מהווה הזדמנות לצמיחה ואני רוצה להתמקד בהזדמנויות שתקופת הקורונה מייצרת לשינוי שורשי ומשמעותי שייטיב את החיים של כולנו. וזה המקום לומר, שינוי כזה ישרת את כולנו, נשים וגברים ולכן זהו שינוי שצריך לבצע בשיתוף כוחות ומתוך אינטרס משותף.



אתחיל מהמעגל האישי, תקופה זו מהווה הזדמנות לכל אחד ואחת לעצור ולבחון עד כמה אנחנו מרוצים בכל אחד מתחומי חיינו ובנוגע לאיזון ביניהם – קריירה ועבודה, זוגיות, משפחה, מערכות יחסים, רווחה אישית (well being), ספורט ותזונה, תרומה לקהילה ולחברה, תחביבים ועיסוקי פנאי. זו ההזדמנות לייצר שינוי בכל תחום שאנחנו מזהים לגביו חוסר שביעות רצון. בנוסף, יש חשיבות רבה לזיהוי חסמים פנימיים וסביבתיים ולפיתוח תחושת הערך העצמי והמסוגלות באמצעות תהליכים אישיים ו/או קבוצתיים.



במעגל המשפחתי, תקופה זו מהווה הזדמנות לשיח פתוח על חלוקת התפקידים בתא המשפחתי. טיפול בילדים וטיפוח התא המשפחתי והבית אינו תפקידה של האשה אלא תפקידם וזכותם של שני בני הזוג ואף של הילדים. החלוקה צריכה להיות כזו שתאפשר לשני בני הזוג להגשים את עצמם וליהנות מאיזון בין תחומי החיים השונים. רצוי שכל אחד מבני הזוג והמשפחה ייקח על עצמו תפקידים שהוא נהנה לבצע.



במעגל העבודה, תקופת הקורונה יצרה אקסלרציה לשימוש באמצעים מקוונים. בהיותנו בבתים, למדנו לעבוד, לתת שירותים, לנהל פגישות, להעביר כנסים וסדנאות באמצעות אפליקציות מקוונות. גילינו שניתן לעבוד בצורה יעילה גם מהבית וכאן נוצרה הזדמנות אדירה. הזדמנות לאפשר לעובדים, גברים ונשים, בצורה שוויונית, לעבוד חלק מימי השבוע מהבית. חברות וארגונים רבים עושים זאת בימים אלו. התוצאה תהיה win win לעובדים ולמעסיקים. העובדים יוכלו לשפר את האיזון בחייהם בין עבודה לבית, לחסוך שעות נסיעה לעבודה, לראות יותר את בני משפחתם, תהיה הקלה מסוימת בלחץ ובאינטנסיביות שגובים מחיר גבוה, גברים יוכלו לבלות זמן רב יותר עם ילדיהם ובני הזוג יחלקו במשימות של הבית, מה שיאפשר גם לנשים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהן ולייצר ערך רב במקומות העבודה, בעסקים ובחברה. המעסיקים יחסכו בעלויות של שכירות, תקורות קבועות, נסיעות, חניה ועוד ויהנו מתפוקה גבוהה יותר של עובדים מרוצים. הדבר יתרום גם לבעיה המשמעותית של שחיקה בעבודה ואיבוד עובדים מצוינים שחווים שחיקה.



בנוסף, חשוב שיתקיים שיח בארגונים, במגזר הפרטי והציבורי, לגבי הדרכים לאפשר לנשים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהן בארגונים, כעובדות וכמנהלות ומנהיגות. לזהות את החסמים ולהתוות דרכים ליצירת השינוי. ארגון שהעובדות והעובדים בו מממשים את מלוא הפוטנציאל שלהם, הוא ארגון שיגיע להישגים אדירים. ויממש את מלוא הפוטנציאל שלו!



לבסוף, לכל אילו צריך להוסיף שינוי בתודעה הקולקטיבית שזהו האינטרס של כולנו שיהיה שוויון הזדמנויות לנשים ולגברים שיאפשר איזון בין תחומי החיים הן לנשים והן לגברים, האינטרס של כולנו שנשים (ביחד עם גברים) ינהלו את משבר הקורונה, שמשפיע על כל תחומי החיים שלנו ועל כל האוכלוסיות, באופן מיטבי ובאופן שבו ייושמו פתרונות מיטביים והאינטרס של כולנו ליהנות מהערך האדיר שנשים מייצרות בכל תחום עשיה.

תקופה זו מייצרת אקסלרציה בתהליכים ולכן היא גם מהווה הזדמנות לפריצת דרך ושינוי משמעותי.





392 views0 comments
bottom of page